onsdag 7 januari 2009

Stressad småföretagare

7/1 -09
Jag vet, jag har ju bara mig själv att skylla men, jävlar vad det är jobb heeela tiden!
Jag är trött!
Jag skulle behöva ta in personal mer än vad jag gör just nu, men det kostar pengar och kräver mer planering och förberedelse från min sida än om jag bara hoppar in och gör jobbet själv.
Jag skulle absolut inte ha tid att söka personal genom en annons och sedan sitta med anställningsintervjuer!
Det är som en ond cirkel just nu, jag har inte tid att planera jobbet för att jag jobbar så mycket...

Nu så börjar leverantörerna ringa och vill boka tider för mässorna. Det ska ju vara roligt att planera och göra inköp men jag känner bara panik inför hur jag ska kunna fixa det samtidigt som jag ska stå i butiken sex dagar i veckan och serva kunder, sälja, fylla på varor, städa och skylta om.

Det känns som om jag har hyperventilerat i två år snart och jag vet att det här inte håller.
Jag har bara kört på för att hålla igång allting och jag har bara inte tid att sitta ner och planera, jag har bara tagit allting dag för dag.
Jag gillar att planera, ha framförhållning, vara förberedd.

Att analysera företaget och se hur jag kan utveckla det, om det är något som jag ska ändra eller så finns det inte heller tid till.
Jag får tillbaka mina momsrapporter från revisorn med små glada gubbar, utropstecken och "grattis till resultatet" men jag vet inte hur det går ändå för jag har inte tid att kolla!
Jag bara kör!
Det går bra för företaget (mig) och det är jag galet tacksam för, jag kan plocka ut en lön som jag kan leva på. Inga miljoner dock, än... ;0)
Jag älskar mitt jobb och tycker att det är kul att vara här varje dag men...
det känns som om livet springer ifrån mig! Var tar tiden vägen?! Jag kan inte vara vaken 24 timmar/ dygn och dessutom är ingenting öppet mitt i natten i alla fall...
Jag känner mig förvirrad jämt och jag glömmer saker hela tiden och det hatar jag!
Jag är smart och har koll på läget!

Jag tror att min panik kommer nu för att jag bara var ledig i fem dagar i jul (fem underbara dagar som jag är jättetacksam och glad över) och för att jag just nu inte har någon personal som kan jobba som jag vill.
Nu ser jag jobba-sex-dagar-i-veckan veckor framför mig till i sommar då jag kanske får ledigt en vecka eller två.
Jag vet att det här löser sig bara jag tar tag i det, men jag behöver energi till det och just nu ser jag inte var jag ska hämta energin ifrån...

5 kommentarer:

Annapanna sa...

Jag skulle så gärna hjälpa dig i din butik! Vill härifrån!! Men det blir ju lite tokigt för då kommer vi ju aldrig träffas! Varken på helger eller semester.... Typiskt...

Jenny sa...

Du kan inte leva på den lönen i alla fall, jag behöver ju bara hjälp en eller två dagar i veckan...
Tack ändå sötis!

Miss you!

Anonym sa...

Stress gör en tokig i huvudet... kanske jag kan hoppa in å jobba en lördag jag är barnfri??//Caroline

Annapanna sa...

Du se Bempis... Erbjudanden kommer från höger och vänster!
Räck ut din hand och ta dig en ledig dag! =)
Carro kan säkert tänka sig att ta emot kläder istället för lön också... hihi... =)

PÖZZ!

Anonym sa...

När jag kommer och hälsar på ställer jag mig DIREKT bakom kassan och ler världsvant. Ingen annan än vi kommer att veta hur rädd jag är ;)

Allt blir bra vännen.