måndag 10 februari 2014

LCHF

Jag har blivit frälst.
Nej, inte på det gamla hederliga sättet genom tron på något övermänskligt. Utan på något så väldigt mänskligt så som kost.
Jag har lyssnat på (har inte tid att sitta och läsa utan lyssnar endast på ljudböcker nu för tiden) en bok som kastade om hela mitt sätt att tänka på mat.

Jag har aldrig haft problem med min vikt och jag har väl egentligen aldrig behövt tänka på vad jag stoppar i mig och har därför aldrig "hängt på" någon "diet" förut. Jag ramlade på den här "dieten" genom en kund till mig som hade genomgått en hemsk resa med övervikt, diabetes, allergiska reaktioner mot diabetesmedicinerna och mycket, mycket mer. Hon har blivit tvungen att ändra sitt sätt att äta för att rädda sitt liv. Idag är hon normalviktig och lever helt utan diabetes och mediciner.
Med en väldigt inspirerade berättelse tände hon intresset hos mig.
När jag skriver "diet" inom citationstecken gör jag det eftersom jag inte ser det som en diet som är en övergående fas där jag sedan ska äta "det jag vill". Jag VILL inte äta som jag gjort tidigare.

Jag började med att lyssna på Matrevolutionen av Andreas Eenfeldt, och där var jag fast.
Det enda jag kan säga är läs/lyssna på hans bok. Där får du bl a förklaringar, resultat av forskning och människans mathistoria.
Det ena som jag kände så starkt för i boken är att människor bara blir sjukare och sjukare. Diabetes, högt blodtryck, IBS, ADHD och mycket annat. Jag skulle inte säga att jag är sjuk men jag känner mig inte heller frisk och kry, som man borde. Jag har haft en "orolig" mage i flera år och med tanke på vad jag har stoppat i mig så är det inte alls konstigt.
Det andra är att LCHF handlar om att äta bra, "ren", gärna ekologisk mat. Inga halv- eller helfabrikat. "Riktig mat" och det gillar jag.

Jag gör det här tillsammans med min fantastiska sambo. Han var inte helt med på noterna först (han var till och med ganska kritisk faktiskt), men sen lyssnade han också på Matrevolutionen och blev övertygad han med. Det är ju inte helt lätt alla gånger att lägga om sin kost så jag är väldigt tacksam över att han också vill äta bättre. Dessutom är det ju han som är kocken i det här hushållet. Om jag skulle laga maten själv så skulle det bara bli så som "alla tror" att man bara äter kött, sallad och bearnaisesås.

Som någon form av evangelist försöker jag sprida denna bok så att fler av mina nära och kära ska bli och hålla sig friska länge. Andreas Eenfeldt har även en hemsida som heter Kostdoktorn., den kan jag också varmt rekommendera.

Det finns massor av information om LCHF på nätet. Många bloggar , böcker och recept. Det är bara att hitta det sätt som du gillar och sen köra.



Inga kommentarer: