söndag 16 februari 2014

Fisk med avokado och blomkålsmos

Vissa "vanliga" rätter kan vi fortfarande laga och äta, men med andra tillbehör bara.
En superenkel fiskrätt som jag älskar är den här.
Originalreceptet kommer från Arla Köket Jag har gjort lite småändringar.

4 port

500 g fiskfilé (Jag brukar köpa frysta färdiga portionsbitar, men färsk är ju alltid bra.)
1 tsk salt
2 st vitlöksklyftor
1 st gul paprika (det ska egentligen vara röd men gul innehåller liiite mindre kolhydrater.)
½ dl hackad färsk persilja
50 g Smör
1 st avokado (fler om du inte har något annat tillbehör.)
rivet skal av ½ st citron
½ krm chilipulver

Jag glömde att köpa kryddsmör så jag tog chilipulver och färsk citronsaft.
Själv tycker jag att avokadon räcker gott som tillbehör men den här gången testade vi blomkålsmos.
Jag tycker inte om blomkål. Jag försökte men det var inte gott. Som tur var tyckte inte J om det heller, så vi gör inte det.

Gör så här

1. Sätt ugnen på 200 grader. Skär fisken i portionsbitar/tina bitarna. Lägg bitarna i en ugnssäker form och strö över salt.

2. Skala och hacka vitlöken. Kärna ur och hacka paprikan. Hacka persiljan.

3. Smält smöret i en kastrull. Häll i chilipeppar och pressa i ungefär en matsked citronsaft ur citronen. Fräs vitlök och paprika någon minut. Rör ner persiljan och häll blandningen över fisken.

4. Stek i mitten av ugnen i 15-20 min. Kärna ur, skala och hacka avokadon. Riv lite citron skal. Ta ut fisken och strö över avokadon och citronskal.

Det är mycket godare än vad det ser ut på min bild! ;0)
Och dessutom glömde jag citronskalet den här gången...

Inga kommentarer: