söndag 2 mars 2008

Brandövning på Bagarvägen

2/3 -08
Världens grej!
Idag när jag och J satt och kollade på film och slappade lite i soffan sådär som man kan göra på en söndageftermiddag i myskläder, så ringde det på dörren.
Det var en av grannarna som sa att det brann i porten bredvid. Paniiik!
Jag har aldrig varit med om det tidigare.
Vad göra... OM det skulle sprida sig, vilket det förmodligen inte gör, vad skulle jag då ha velat ha med mig...?!
Jag irrar runt som en yr höna och raffsar ihop plånbok, min kalender (mitt minne och huvud) och sedan lite lösa pengar. Jag vet inte!
Vad har jag på mig, mysbrallor och en stickad tröja... funkar. Slänger på mig jackan (långt senare inser jag att jag tagit på mig min "fin" jacka och inte min "varma"). Smart drag, bra att vara snygg när det BRINNER.
J-"Vi kanske inte behöver gå ut."
Jag-"Uuut!"
J- "Men det är ju längst bort i huset". (En port bort)
Jag- "Uuut! Om ALLT brinner upp vad vill du då ha med dig? Jag tar hundarna, let's go!"
J packar en panikväska han också sen drar vi ut.
När vi kommer ut står det två brandbilar, en ambulans och flera polisbilar på gatan. Det fullkomligt bollmar ut rök från en balkong, läskigt värre! Det står massor med folk runtomkring och vet nog inte riktigt vad de ska ta vägen.
Vi möter upp våra närmsta grannar och försöker se vilka som har kommit ut. Tanten som bor precis under oss har inte gått ut, men "hänger" ut genom fönstret och verkar ändå ha koll.
Vi bestämde oss för att gå upp och hämta henne när brandmännen skulle upp i vår port och upp på vinden.
Jag knackade på och sa att nu är det dags att gå ut, vi vet inte hur läget är längre.
"Ja, ja, vänta lite bara så ska jag bara byta kläder".
"Eh, nä! Här blir inget klädbyte damen, vi ska gå nu."
Jag "hjälpte" den stackars damen på med jacka, mössa och skor.
"Var är mina vantar? Jag måste ha vantar jag fryser så. Jag behöver en tröja till."
"Du får låna mina vantar, har du nyckeln hem? Bra, då går vi."
"Jag måste ha min krycka, jag kan inte gå utan min krycka."
"Krycka, check. Då går vi."
Käre barn, tänk om det hade varit riktigt bråttom. Tänk om det hade brunnit hos oss. Vi hade nog fått slänga ut tanten genom fönstret för att kunna få ut henne i tid...

Men, men, slutet gott allting gott, för oss ialla fall.
Inget i vår port fick något rökskadat eller blött.
Men vilket pådrag det var! Säkert fem sex brandbilar, några med stegar. Många poliser o assistansbilar. Vi pratade med en polis som kom innefrån city för att hjälpa till att styra bort folk och hjälpa alla 40 brandbilar att hitta fram, galet!

Efter ett par timmar fick vi komma in igen och kunde fortsätta med vår film. Ibland har man tur, tänk vad MYCKET jobbigare vi kunde ha haft det just nu. Vad jobbigt vår granne har det vars hem blev helt förstört...








2 kommentarer:

Anonym sa...

Oj! Det händer spännande saker även i små städer minsann...
Pöss

Annapanna sa...

VARFÖR HAR DU INTE SAGT NÅT, MÄNNISKA!! Iif så har jag ju pratat med dig efteråt, så jag vet att du lever, men ändå! ;)