söndag 24 januari 2010

Bättre sent än aldrig... ;0)

Nyårsafton firade jag, J och J's bror.
Jag jobbade på dagen och sa till J att jag kände mig lite stressad över middagen med allt fix som det innebar. Då sa han att jag inte behövde oroa mig för det, han och brorsan skulle fixa ALLT. Planering av menyn, handling och tillagning. Jag sa ju inte emot direkt utan släppte tanken helt.

När jag var klar på jobbet så sprang jag och köpte lite tulpaner och servetter till dukningen, men sedan gjorde jag inte många knop den kvällen.
Killarna stod i köket och fixade och donade hela kvällen och vilken middag det blev sen! Helt fantastisk!
Det blev en presentation av varje rätt med passande dryck till, även en del utvalda musikstycken faktiskt.

Middagen startades med laxtoast (sååå god) med en kall sås och parmesanchips. Till det drack vi vitt bubbligt (som även var fördrinken).

Därefter serverades en kall avokadosoppa med sting. Den var så god att tungan slog volter i munnen av alla smaker. Killarna hittade en Stinglåt på Spotify som matchade rätten och här gick vi in på öl.

Det stora mästerverket var huvudrätten som bestod av en köttsymfoni med rådjursfilé, lammfilé och oxfilé. Till det en italiensk potatiskaka med pancetta och två hemmagjorda såser, (en rödvinsås och en champinjonsås) och sallad.



Alltså, det var det godaste jag har ätit i hela mitt liv tror jag! Harreguu, vad gott det var!
Efter huvudrätten som givetvis serverades med rätt vin/öl och musik (tyvärr kommer jag inte ihåg precis vilken låt det var, blev lätt distaherad av den fantastiska maten) tog vi en liten drink för att kyla ner magarna lite.
Stawberry daiquiri, mmmh!

När vi hade gått igenom middagen med presentationer, otroligt god mat och dryck, trevliga samtal så hade klockan hunnit bli 23.44!

Vi slog på tv:n för att höra "Ring, klocka, ring..." på Skansen, gav hundarna märgben för att distrahera dom från fyverkerierna (det gick väl sådär egentligen, men ändå), satte på oss jackor och skor och hoppade ut på balkongen.



Från vår balkong har vi i vanliga fall en underbar utsikt med tanke på Mälaren men för fyverkerispaning var den inte helt ultimat. Det gjorde inget tyckte jag, det var mysigt ändå.
När vi kom in så fortsatte matfesten, det blev efterrätt.
Jag var så mätt att jag faktiskt bara tog några skedar, för mer gick inte ner.
Hallon- och kiwismoothie med glass och chokladsås.

Vi landade mätta och belåtna i soffan framför tv:n. Mr & Mrs Smith började precis och killarna hade inte sett den. Vi tittar sa jag, det är en alldeles lagom avslutning på en superskön kväll.
Det tog nog inte mer än fem minuter så hade jag somnat nöjt i soffan. =0)

Tack killar för en mysig nyårsafton med en helt underbar middag!

Inga kommentarer: